דף הבית
סיפורים וחדשות מהשטח
לילה מעל מפרץ בנגל – יוחנן שמר מנכ"ל האקדמיה

לילה מעל מפרץ בנגל – יוחנן שמר מנכ"ל האקדמיה

ירח מלא, משייטים בגובה 32,000 רגל, כבדים אבל חזקים, רואים כל ענן בשמיים וכל קמט על המים. תחושה שקשה לתאר ובטח שקשה להעביר למי שלא נמצא שם, במקום העבודה עם הנוף הכי יפה בעולם.

האזור בו אנו נמצאים שורץ עננות מסוכנת, את זה אנו יודעים מהתדריך, אבל כעת, כשהעולם פרוש מולנו בהוד קדום שכזה, אנו רואים אותם אבל חוץ מלהנות מהמראה המרהיב של ירח מלא, אנו עוסקים בפעולות התחמקות.

כניסה לאחד מהסימנים האדומים הנמצאים במכ"מ פירושה סכנה למטוס, ואת זה אנו לא יכולים לאפשר.

פרצי ברקים מכל עבר מסנוורים אותנו וממלאים אותנו בחדווה הגורמת לנו לשאוג משמחה נוכח המפגן. אבל חגיגת הזיקוקים הללו גם מגלה לנו את מקורות הסכנה ומזכירה לנו "שקט – כאן עובדים!"

אנחנו מנתבים את ספינת האוויר שלנו ימינה ושמאלה בהתאם לגלי העננים ומתחמקים מהעננות המפותחת, אותם ענני צ'ארלי בראוו הידועים לשמצה. העננים הללו, התמימים לכאורה, הגורמים למחזה המרהיב המתפרץ מולנו בכוח כל כך רב, מלאי זרמים ומים וקרח המסוכנים מאד למנועים ולגוף המטוס.

הלילה מקסים, אין ספק, ואנחנו דרוכים. נהנים, מתמוגגים אבל בהחלט דרוכים.

הטיסה הביתה תמיד ממלאת אותי בהתרגשות. הביתה פירושו לנחות על האספלט של מסלול ישראלי. הביתה מביא איתו את המשפחה שאני תמיד כל כך מתגעגע אליה ושעבודה זו מאפשרת לי בכל פעם לחזור ולפגוש אותה אחרי ניתוק קל, מתבקש.

התדריך היה שגרתי. עברנו על נתיב הטיסה, מפות מזג האוויר, דיברנו על מה שצפוי לנו בדרכנו, החלטנו על כמות הדלק הנדרשת וקדימה למטוס.

הצוות כבר רוחש במטוס, ממהר ומסדר את הנדרש, מבצע בדיקות ציוד וביטחון ומכין את המטוס לקראת הנוסעים. המכונאים ממלאים ספרים, שואלים על כמות הדלק ואנחנו משהים תשובתנו כי לא ברור מה יהיה ה – ZERO עדיין, אנחנו עוברים על ספרות המטוס ומתחילים להכין את המטוס לקראת היציאה, כל אחד יודע את תפקידו ואת הנדרש ממנו ואנחנו פועלים, כמו קבוצת נמלים, בתאום מלא.

אחד המרכיבים המבטיחים עבודה מסודרת ובטוחה זו הסטנדרטיזציה בכל חלק מהטיסה, אבל על כך בפעם אחרת.

להיות טייס זה אמנם מקצוע הדורש מיומנות, אחריות ומחויבות רבה מאד, אבל יש לא מעט "מתנות" על הדרך. להרים לאוויר מכונה השוקלת 380 טונות, עם למעלה מארבעה מאות בני אדם המתרגשים לקראת הרפתקה חדשה, היא אחת מהן.

לצפות במחזה המתואר למעלה היא לבטח עוד אחת.

לגעת בשמיים, להיות ציפור, לשלוט במכונה בידע וביכולות, לראות ולשמוע את הנוסעים מודים לצוות הדיילים לאחר טיסה מתישה, מי צריך יותר?…..

קורס טיס ראשוני מסוגו מוגש לכל מי שחלם וחולם להיות בשמיים ולהניע את גופו עם הזרם, מעל ומתחת לעננים, פעם אור ופעם חושך, פעם קיץ ופעם חורף, פעם בהיר ופעם חושך מוחלט המבליט את תאורת הכוכבים, מעל נופים משתנים שאף אחד בעולם לא רואה.

האקדמיה לטיס מסחרי, שאני אחד מחבורה רצינית ומחויבת הפועלת להקימה ולקיימה, נפתחה זה מכבר.

אנו מכוונים לפיתוח הפריפריה ופועלים רבות בכיוון זה. זו הסיבה שאת פעילות האקדמיה בת שלושה קורסים במקביל אנחנו מקיימים בצפון ולא במרכז.

אנו מכוונים להגשמת חלומו של כל אחד ולא רק את חלומם של אלה שיש להם אמצעים.

אנחנו מסייעים בחיבורים כדי לאפשר לחניכינו להתיישב, לעבוד וללמוד בצפון בקרבת השדה והמכללה.

שיתופי פעולה עם הבנקים מקלים על כלכלת החניכים.

נכון, זוהי תקופה מלאת  אתגרים, אבל אתגרים אלה הם כעין וכאפס לעומת האתגר שהציבו לעצמם שישים צעירים כאשר התחייבו לעצמם להתחיל את המסלול שחיברנו, אותו מסלול אשר לאחר שנתיים מאפשר להם להיות טייסים מסחריים!

דרכם של בוגרי הקורס עוד ארוכה לאחר סיומו, אבל צעירים אלה יודעים זאת והם נכונים לכך ומכווני מטרה. הם לומדים ושוקדים על החומר, תוך שהם עובדים בכל רגע פנוי כדי להצליח ולממן את החלום. ואני חושב לעצמי: מה בעצם ההבדל בינם לבין מגשימי חלומות אחרים ההולכים ללמוד רפואה בגיל כה צעיר, או המתחילים בלימודי עריכת דין. הרי אלה גם אלה צריכים להקדיש שנים רבות לאחר הסמכתם כדי להיות במקום הנחשק – מקצוענים בתחומם.

הרצון והאמונה מובילים את כל אלה השואפים להגיע למקצוע ולהגשים את חלומם.

אני, בעברי בחיל האוויר בשירות קבע במשך 24 שנים וכעת טייס בחברת אל על מזה ארבע עשרה שנים, יודע מה עומד בפניהם.

עבודה קשה ומאומצת, הרבה נחישות ומחויבות ויחד עם זאת הרבה כיף, הנאה והגשמת עצמם.

אנחנו מחויבים אליהם ואל החזון שלנו – זה מה שמוביל אותנו להצליח.

יוחנן שמר

מנכ"ל האקדמיה לטיס מסחרי CAA

לילה מעל מפרץ בנגל

 

 

לפרטים נוספים מלאו פרטים