דף הבית
סיפורים וחדשות מהשטח
ראיון עם רן דניאל- מדריך טיסה באקדמיה

ראיון עם רן דניאל- מדריך טיסה באקדמיה

רן דניאל.
בן 29.
2,500 שעות טיסה. כל הלימודים ושעות הטיסה במסגרת אזרחית ובישראל.

ספר על תחילת הדרך שלך באקדמיה?
אני מדריך טיסה באקדמיה לטיס כמעט מיום פתיחת הפעילות שלה.
כבר מהשבוע הראשון הבנתי שהגעתי למקום מיוחד במינו שעוד לא היה כמותו בארץ.
ההתחברות עם החניכים הייתה קלה ומהירה מתוך הידיעה הברורה לכולנו שיש לנו מטרה משותפת-להפוך קבוצת חניכים מלאי מוטיבציה ורצון עז להצליח ולהפוך לטייסים מסחריים.
החיבור שלי אל החניכים באקדמיה היה מידי וקל. התחלנו את הדרך עם קורס 001 והרגשנו שאנחנו עושים את זה אחרת, שונה ובשאיפה גם הרבה יותר טוב, מכל מה שנראה בישראל עד היום.
מאז גדלנו והצטרפו עוד 2 קורסים- קורס 002 שנמצאים בשלב המבחנים לרישיון פרטי וקורס 003 שלומדים תיאוריה ותכף יתחילו לטוס.

במה לדעתך האקדמיה שונה ממקומות אחרים?
אני חושב שבאקדמיה מה שהכי בולט הוא יכולת הלמידה והשיתוף בין החניכים בסיוע של צוות המדריכים וצוות ההנהלה. זה משמעותי ואחר מהאופן בו מלמדים טיסה בכל מקום אחר בארץ.
לקורס, כקבוצת אנשים עם מטרה זהה יש כוח למידה והתפתחות מאוד גדול.

האם אתה יכול להסביר מה שונה? איך זה בא לידי ביטוי?
אנחנו כצוות המדריכים שלהם מקיימים המון דיוני הדרכה על כל חניך וחניך כדי לשפר את היכולות הטיסתיות שלהם. תהליכים כאלה כמו שמתבצעים באקדמיה, לא קורים במקומות אחרים בארץ. בדרך כלל לכל מדריך יש את הדרך שלו והוא פועל כפי שהוא מאמין שנכון.

באקדמיה, לעומת זאת, אני עובד כחלק מצוות מדריכים גדול ומנוסה, עם עשרות אלפי שעות טיסה, עם ניסיון טיסתי אזרחי, עם ניסיון טיסתי מחיל האויר, עם ניסיון בחברות תעופה גדולות.
סיעור המוחות שאנחנו מקיימים על בסיס קבוע גורם ליצירת תוצאות טובות יותר אצל כל אחד ואחת מהחניכים שלנו.
גם הטייסים בהנהלה- מנכ"ל האקדמיה יוחנן שמר, מד"ר האקדמיה אליק אופיר ומנהל ההדרכה זוהר רוטמן, באים עם המון ניסיון הדרכתי וטיסתי. אנחנו לומדים מהם המון ונעזרים בניסיון שלהם, מה שהופך אותנו ואת החניכים שלנו לטובים יותר.

איך אתם משתמשים בכוח ההדרכתי הזה ביום יום?
אנחנו מחנכים את החניכים שלנו מיומם הראשון באקדמיה –מנחים אותם: "כל דבר שאתם לומדים ממנו שתפו את החברים שלכם"- אירועי בטיחות, בלבול או טעות – הם משתפים ברמת נוהל וכל החברים שלהם לומדים מזה. ככה אנחנו מקטינים את עקומת הטעויות ואירועי הבטיחות שלנו.
זו שיטת למידה ייחודית לנו.
שיתוף מידע, למידה קבוצתית- יש בזה המון כוח והמון התפתחות מהירה יחסית ואיכותית.
במקומות אחרים, כל חניך הוא אדון לעצמו.
אין לו את מי לשאול או עם מי להתייעץ או לחלוק מלבד עם המדריך שלו.

מה אתה יכול להגיד על חניכי האקדמיה?
אני אוהב ומחובר לחניכים באקדמיה. אני חווה אותם מאוד משקיעים ועם המון כוח רצון ללמוד ולהתקדם, הפלטפורמה המדהימה הזאת מייצרת חווית למידה משותפת, החניכים לומדים ביחד לתיאוריות ומשתפים אחד את השני בחוויות השונות באוויר. הלמידה באקדמיה הופכת לחוויה מיוחדת במינה ולצידה הם מתפתחים וגדלים והופכים להיות מקצוענים.

אתה מנהל בטיחות אויר באקדמיה בנוסף להיותך מדריך טיסה. זה תפקיד נדרש בתחום הזה כי אירועי בטיחות וטיפול בהם זה חלק משגרת טיסות. איך מטפלים באירוע בטיחות באקדמיה?
מעבר לאירועי בטיחות שיכולים לקרות גם בשיעור טיסה עם מדריך, אצלנו באקדמיה חניכים רבים שקיבלו את הרישיון הפרטי ממשיכים את ההכשרה שלהם (לכיוון רישיון מסחרי) ולכן הם טסים המון כמפקדי טיסה. שמנו לעצמינו למטרה לדאוג שיהיו מינימום אירועי בטיחות. אם חניך היה באירוע בטיחות יש נוהל ברור לעדכון ושיתוף. החניך מודיע לי מידית וברצף אנחנו מודיעים בהודעה לכל החניכים וצוות המדריכים. לאחר מכן יוצא תחקיר אירוע בטיחות כתוב ומסודר אל כולם. התחקיר עולה גם לאתר הפנימי של האקדמיה שם יש תיעוד של הכול. כך אנחנו דואגים שתהליך הלמידה יהיה אפקטיבי יותר ומקצועי יותר.

שיתוף המידע בין החניכים בסיטואציות שונות לא קורה רק בעל פה ב"שיחות על הדרך". אנחנו מקיימים מפגשים קורסיים בנושא בטיחות באוויר בהם החניכים מעבירים תחקיר על אירוע בטיחות אישי או מעבירים הרצאה על אירוע בטיחות כללי שקרה בארץ/ בעולם במטרה ללמוד ממנו ובכך מעלים את רמת המקצועיות שלהם עוד מדרגה.
למשל, לאחד החניכים היה אירוע בטיחות. הוא ירד מהטיסה ומיד דיווח לי. בקשתי ממנו לתחקר את עצמו,לכתוב את התחקיר ולשלוח לי. לאחר מכן עברנו על התחקיר יחד, הפקנו לקחים. במפגש הקורס בנושא הבטיחות החניך ואני העברנו את התחקיר לחניכים. החניכים למדו את האירוע ומהאירוע, הבינו ברמת הביצוע איך צריך לפעול ואיך נמנעים מסיטואציה דומה ובנוסף הבינו איך טייס מקצועי צריך לפעול אם קורה אירוע בטיחות. כך אנחנו מורידים את הסיכוי לאירועי בטיחות באקדמיה ואכן מצליחים בכך מעל ומעבר.

ההדרכה באקדמיה גם היא שונה מהפורמט הרגיל- איך היא באה לידי ביטוי ביום יום?
אנחנו משתמשים בשיטת חיל האוויר בהדרכה- ללמידה, לתחקירים ותדריכים.
זו שיטה שדורשת מהחניך רמה גבוהה, הרבה מאוד אחריות ומעמידה אותו במרכז כדי שינהל את עצמו כבר בשלביו הראשונים כטייס.

מעבר לזה, מתקיימים אצלנו דיוני הדרכה בתדירות גבוהה וקבועה בהם דנים בכל חניך וחניך ובדרכים כיצד ניתן לגרום לו להשתפר ולהתקדם.
לדוגמא, אחד מהחניכים התקשה מאוד בתרגיל מסוים. לאחר סיעור מוחות בדיון ההדרכה, הועלו מס' רעיונות איך ניתן לסייע לו להתגבר על הקושי ולהצליח בתרגיל. בסוף, החלטנו על דרך אחת מבין האופציות שהעלינו ואכן בשיעור הטיסה הבא, החניך הצליח בתרגיל! זאת הרגשה מעולה שלי כמדריך להיות חלק מצוות, למצוא את הפתרון המתאים ולראות אותו עובד- כי היה לי עם מי להתייעץ.

האם נתקלת בקושי מול חניך ואיך התגברת עליו?
כמדריכים אנחנו צריכים להיות מקצוענים וללמד הכי טוב שיש. כל חניך הוא עולם ומלואו, כל חניך מתקשה במקומות אחרים, כל חניך הוא אדם שונה מחברו.
אנחנו נדרשים לשמור על רמה מקצועית גבוהה ואחידה ויחד עם זאת לדעת להגיע לכל חניך, ללמד אותו היטב ולעבוד איתו על המקומות בהם הוא זקוק לחיזוק ולשיפור, גם ברמת הטיסה שלו אבל גם ביכולות שמעבר. עם כל חניך אנחנו צריכים לעבוד בגישה המתאימה שמפיקה ממנו את ההכי טוב שלו.

יש לנו חניך שבתחילת הדרך התקשה לקבל ביקורת. היתה לי תחושה שהוא בטוח בעצמו ולכן קשה לו לקבל את הביקורת שלי. בהתייעצות שקיימנו לגביו בדיון הדרכה, החלטנו לתת לו לפעול בדרך שלו ופחות לבקר אותו מתוך מחשבה שהוא זקוק לזמן ולהתנסות כדי להבין שחלק מהלמידה זה גם לשמוע ביקורת ולהפיק לקחים. אחרי שיעור אחד כזה הוא הבין ומפה הכל הלך חלק. אילו הייתי מתייעץ רק עם עצמי כנראה שזה לא היה קורה. אני הייתי בדרך שלי והוא בדרך שלו. ההתייעצות והדיון לגביו סייעו לי לראות את המצב באובייקטיביות ולפעול בדרך שונה.

העובדה שאנחנו עובדים כצוות מדריכים, שיכולים לתת לחניך את המדריך הכי טוב עבורו ואת ההדרכה הכי טובה עבורו ובנוסף קיום דיוני הדרכה –כל אלה מאפשרים לנו להביא כל חניך למקסימום שלו ולייצר דור טייסים מקצוענים שכולנו מאוד גאים בהם.

רן דניאל

רן דניאל- מדריך טיסה באקדמיה

 

לפרטים נוספים מלאו פרטים